Әйелдердің отбасының әл-ауқатына және қоғамның дамуына қосқан үлесінің маңыздылығын, ана болудың әлеуметтік маңыздылығын және ата-ананың отбасындағы және бала тәрбиесіндегі рөлін ескере отырып және әйелдің ұрпақты болудағы рөлі кемсітушілікке себеп болмауы керек екенін біле отырып, өйткені бала тәрбиесі ерлер мен әйелдердің және жалпы қоғамның бірлескен жауапкершілігін талап етеді. 1979 жылы БҰҰ Әйелдерге қатысты кемсітушіліктің барлық нысанын жою туралы Конвенция қабылдады (бұдан әрі – Конвенция).
Оны әзірлеу қажеттілігі туралы шешім және осы бағыттағы іс-қимыл жоспары 1975 жылы Мехикода өткен әйелдердің жағдайы жөніндегі Бірінші дүниежүзілік конференцияда қабылданды.
Конвенция әлі күнге дейін гендерлік теңдік саласындағы ең толық Халықаралық акт болып қала береді. Ол кездейсоқ «әйелдер конвенциясы» деп аталмайды. ХХ ғасырдың аяғында оны жүзден астам ел ратификациялады. Соңғы онжылдықтарда халықаралық қоғамдастық осы Конвенцияның негізгі ережелерін ойдағыдай дамытуда.
Конвенцияның 5-бабының b) тармағына сәйкес қатысушы мемлекеттер барлық тиісті шараны қабылдайды: отбасылық тәрбие ана болуды әлеуметтік функция ретінде дұрыс түсінуді және барлық жағдайда балалардың мүдделері басым болған жағдайда, ерлер мен әйелдердің өз балаларын тәрбиелеу мен дамытудағы жалпы жауапкершілігін мойындауды қамтамасыз ету.
Конвенцияның 16-бабының 1-тармағына сәйкес қатысушы мемлекеттер некеге және отбасылық қатынастарға қатысты барлық мәселеде әйелдерге қатысты кемсітушілікті жою үшін барлық тиісті шараны қабылдайды, атап айтқанда, ерлер мен әйелдердің теңдігі негізінде қамтамасыз етеді:
а) некеге тұрудың бірдей құқықтары;
- b) жұбайын еркін таңдауға және некеге тұруға өзінің еркін және толық келісімімен ғана бірдей құқықтар;
- c) неке кезеңінде және оны бұзу кезінде бірдей құқықтар мен міндеттер;
- d) ерлер мен әйелдердің ата-ана ретіндегі құқықтары мен міндеттері, олардың отбасылық жағдайына қарамастан, балаларына қатысты мәселелерде; барлық жағдайда балалардың мүдделері басым болады;
е) балалардың саны мен олардың тууы арасындағы аралықтар туралы мәселені еркін және жауапкершілікпен шешуге және ақпаратқа, білімге, сондай-ақ оларға осы құқықты жүзеге асыруға мүмкіндік беретін құралдарға қол жеткізуге бірдей құқықтар;
- f) ұлттық заңнамада көзделген кезде балалардың қамқоршысы, қамқоршысы, сенімгері және асырап алушысы болу немесе ұқсас функцияларды жүзеге асыру құқықтары мен міндеттері бірдей; барлық жағдайларда балалардың мүдделері басым;
- g) ерлі-зайыптылардың бірдей жеке құқықтары, оның ішінде тегін, кәсібін және кәсібін таңдау құқығы;
- h) ерлі-зайыптылардың мүлікті тегін де, ақылы да иеленуге, сатып алуға, басқаруға, пайдалануға және билік етуге қатысты бірдей құқықтары.
Конвенцияның 11-бабының 2-тармағына сәйкес, некеге тұру немесе ана болу себебінен әйелдерге қатысты кемсітушіліктің алдын алу және оларға еңбекке тиімді құқыққа кепілдік беру үшін қатысушы мемлекеттер тиісті шараларды қабылдайды:
а) санкциялар қолдану қаупімен жүктілікке немесе жүктілікке және босануға байланысты демалысқа байланысты жұмыстан босатуға немесе жұмыстан босатылған кезде отбасылық жағдайына байланысты кемсітуге тыйым салуға;
- b) бұрынғы жұмыс орнынан, еңбек өтілінен немесе әлеуметтік жәрдемақыларынан айрылмай, жүктілігі және босануы бойынша салыстырмалы әлеуметтік жәрдемақысы бар ақылы демалыстарды немесе демалыстарды енгізу;
с) ата-аналарға отбасылық міндеттерді орындауды еңбек қызметімен және қоғамдық өмірге қатысумен, атап айтқанда, бала күтімі жөніндегі мекемелердің желісін құру және кеңейту арқылы үйлестіруге мүмкіндік беру үшін қажетті қосымша әлеуметтік қызметтер көрсетуді көтермелеу;
- d) жүктілік кезінде әйелдерге денсаулығына зияны дәлелденген жұмыс түрлерінде ерекше қорғауды қамтамасыз етуге міндетті.
Қатысушы мемлекеттер осы Конвенцияда танылған құқықтарды толық іске асыруға қол жеткізу үшін ұлттық деңгейде барлық қажетті шараны қабылдауға міндеттенеді.
Соңғы отыз жылда Қазақстанда үлкен құрылымдық өзгерістер болды, өйткені ескі экономикалық, әлеуметтік және Саяси жүйелер жойылды. Жалпы халықтың барлығы жаңа жағдайларға бейімделуге мәжбүр болғанымен, әйелдер белгілі бір қиындықтарға тап болды.
Әйелдерге іс жүзінде «қос жүктеме» жүктелді, олар балаларды тәрбиелеуге және үй тапсырмасын орындауға жауапты болды, сонымен қатар үйден тыс жұмысшылар ретінде мемлекет алдындағы міндеттерін орындауға мәжбүр болды, ал олар басшылық лауазымдарда болмады және аз жалақы алды. Нақты билікке байланысты лауазымдарды атқарған жоқ.
Қазақстан Республикасының заңнамасында іс жүзінде айқын кемсітушілік ережелер жоқ – заңдардың басым көпшілігінде әрбір «азаматтың», «барлығының» немесе «әр адамның» құқықтарына бейтарап сілтеме қолданылады.
Әйелдердің репродуктивті денсаулығы – бұл туу деңгейінің төмендеуімен бірге халықтың өмір сүру ұзақтығының төмендеуінен туындаған «демографиялық дағдарыс» ретінде сипатталатын алаңдаушылықтың өсуіне байланысты мемлекеттің назарын аударған салалардың бірі.
Ананы қорғау саласында қабылданған шаралар ана өлімінің төмендеуіне әкелгенімен, әйелдердің репродуктивті денсаулығының басқа көрсеткіштері оңды емес. Аборт контрацепцияның ең көп таралған түрі болып қала береді, отбасын жоспарлау міндетті мектептегі оқу бағдарламасына кірмейді және әйелдер көбінесе босану процедурасы туралы аз ақпарат алады.
Қазақстанда әйелдер саяси белсенділік танытады, бірақ олар елдің саяси өмірінде өте аз көрінеді. Саяси лауазымдарға бірнеше әйел ғана тағайындалады, ал әйелдер әлі де министрліктерді басқаратын жағдайларда, олар әдетте әлеуметтік қорғауға байланысты лауазымдарға тағайындалады. Саяси өмірде әйелдердің тең емес өкілдігінің себептері көп. Әйелдердің табиғаты мен бала тәрбиесіндегі басты рөліне байланысты саясатқа жарамсыз екендігі туралы терең стереотиптердің бірі әйелдердің өздерін лауазымдар үшін күресуден сақтайды, сонымен қатар сайлаушыларды әйелдерге дауыс беруден сақтайды.
Еңбек кодексінің жынысына байланысты еңбек құқықтарын шектеуге тыйым салатын ережелеріне қарамастан, әйелдер жалдау процесінде, жоғарылату кезінде және жалақы мәселесінде кемсітушілікке тап болады, өйткені жұмыс берушілер көбінесе әйелдердің отбасылық міндеттері олардың жұмысына кедергі келтіреді деп есептеп, оларды қабылдағысы келмейді. Заң бойынша әйелдер жүктілік, босану және бала күтімі бойынша жәрдемақы ала алады. Сонымен қатар, жалғызбасты отбасылардың көпшілігінде әйелдер ақша табады және халықтың әлеуметтік осал топтарына жатады.
Қоғамда ерлер мен әйелдердің дәстүрлі рөлдері туралы берік көзқарастарға әкелетін стереотиптер басым. Әйелдер, ең алдымен, бала тәрбиесі мен отбасылық міндеттерге жауапты деп саналады. Гендерлік рөлдер туралы стереотиптік идеялар мектепте, бұқаралық ақпарат құралдарында, әйелдердің репродуктивті функцияларына бағытталған.
Елдегі ең жағымды күштердің бірі – әйелдердің азаматтық қоғамға қатысуы. Әйелдердің үкіметтік емес ұйымдары (ҮЕҰ) әртүрлі және кең таралған, олар әлеуметтік өзгерістердің маңызды катализаторы. Соңғы жылдары әйелдердің өмірін жақсарту үшін қабылданған көптеген шара тәуелсіз немесе мемлекеттік органдармен серіктестікте ҮЕҰ қызметімен тікелей байланысты.
Әйелдің отбасының және жалпы қоғамның әл-ауқатындағы рөлі өте үлкен және оны ешқандай кемсітуге болмайды.
Б.Р. ЕСЕНКОЖАЕВА,
Шахтинск қалалық сотының
судьясы